FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/01/2022

Hur byter jag efternamn?

Är idag 62 år. Skild sedan 22 år. Mitt namn innan vigseln var. Bytte när jag gifte mig. Idag är alla3 döttrar samt min fd make gift sig o ändrat efternamn, så JAG är den enda i familjen som heter. Vill idag byta tillbaka till mitt flicknamn. Hur gör man?

Är det dyrt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om byte av efternamn finns bland annat i lagen om personnamn. Jag kommer använda mig av bestämmelser i denna lag för att besvara din fråga.

Det framgår inte av din fråga varifrån du har fått ditt flicknamn. Jag kommer därför utgå från att det är ett efternamn som båda eller någon av dina föräldrar har eller har haft eftersom detta är vanligt. Det är möjligt för dig att byta till ett sådant efternamn (9 §). För att ändra ditt efternamn gör du en ansökan hos Skatteverket (3 §).

Det kostar ingenting för dig att byta tillbaka till ditt flicknamn och du ska använda dig av blanketten för byte till förälders efternamn. Information om detta och blanketten för din ansökan hittar du på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaefternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html

(Om ditt flicknamn har annat ursprung än att det är en förälders efternamn så kan du ändå byta till namnet, men då kan du behöva använda dig av en annan blankett. Det kan också tillkomma en avgift. Även denna information hittar du på Skatteverkets hemsida.)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare