FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/03/2019

Hur byter man bankkonto för utbetalning av skatteåterbäring?

Hej

Dotterns sambo sitter i fängelse

Får besöka honom under restriktioner men får ej ringa

Ett problem är ekonomin

Han kommer få tillbaka på skatten

Men dottern kommer inte åt pengarna o det kontot de pengarna kommer in på är spärrat

Skulle behöva ändra konto innan pengarna betalas ut

Vem kan hjälpa henne ???

Med vänlig hälsning,

Liselotte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min rekommendation är att din dotter kontaktar Skatteverket och frågar myndigheten om de har en färdig mall till fullmakt för att företräda någon annan. Om Skatteverket accepterar sådan fullmakt kan din dotter skicka den till sin sambo som skriver under den och returnerar den. Ett alternativ är att inte göra någonting; om kontot inte är aktivt kommer pengarna att returneras till Skatteverket och sannolikt utbetalas de då istället med hjälp av en avi.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare