Hur dödsbo beskattas.

Hej, jag ärvde pengar, aktier och fonder när min pappa avled i november 2017. Jag har varit bosatt i USA sedan 1996 och är utregistrerad från Sverige sedan många år. Jag är fortfarande Svensk medborgare (inte Amerikansk medborgare). En större andel av aktier och fonder likviderades innan bodelningen (bodelningen genomfördes 2018).

Måste jag skatta för aktieförsäljning eller fondförsäljning i Sverige även om jag inte har annan inkomst eller skattskyldighet i Sverige längre.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först besvara frågan om vem som är skattskyldig och sedan huruvida du personligen är det. Till sist förklarar jag när du kan bli skattskyldig för försäljning av aktier.

Vem beskattas vid avyttring av aktier i ett dödsbo.

Enligt inkomstskattelagen (IL) är dödsboet skyldig för den dödes och dödsboets inkomster (4 kap 1 § IL). Om det är dödsboet som har likviderat aktierna är det även dödsboet som ska beskattas. Men andra ord blir varje dödsbodelägare skattskyldig för kapitalvinsten av aktierna enligt sin andel i boet. Dvs. de aktier och fonder dödsboet sålt ska deklareras, därefter får du som delägare betala en så stor del av skatten som motsvarar det du får i arv.

De inkomster dödsboet haft under dödsfallsåret, dvs. det år din pappa dött (2017), ska redovisas i en och samma deklaration nästa år (2018). Ni kan deklarera dödsboet på skatteverkets sidor här.

Måste du betala skatt på aktierna.

Sammanfattningsvis blir inte du utan dödsboet skattskyldig för försäljningen av aktierna och fonderna eftersom det är dödsboet som sålt dessa. Dock eftersom du är delägare i dödsboet får du betala en del skatt eftersom dödsboet haft inkomster. När du sedan får arvet behöver du inte betala skatt för det eftersom arv och gåvor inte beskattas i Sverige.

Måste du betala skatt på aktieförsäljning.

I övriga fall, dvs. om du säljer svenska aktier som du själv köpt gäller följande.

Du är en s.k. begränsat skattskyldig i Sverige (3 Kap 17 § IL). Detta eftersom du ej är bosatt i Sverige, du vistas inte stadigvarande här samt du, enligt min tolkning, inte har någon väsentlig anknytning till landet (3 Kap 3 § IL), du är med andra ord inte obegränsat skattskyldig. Vad som avses med väsentlig anknytning är bl.a. nära familj, åretruntbostad och näringsverksamhet i landet (3 Kap 7 § IL).

Den som är begränsat skattskyldig är skattskyldig för kapitalvinst om hen vid något tillfälle under det kalenderår då aktierna sålts eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här (3 Kap 19 § IL). Du är inte skattskyldig enligt denna bestämmelse eftersom du inte stadigvarande vistats i Sverige under de angivna tiderna. Du blir alltså skattskyldig vid försäljning av svenska aktier om du varit bosatt i Sverige någon gång under den tid du haft dem.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare