Hur dras begravningskostnader av vid bodelning

Hej,

Jag undrar lite om ett arvskifte från min far. Min far är omgift och det finns ett testamente samt ett äktenskapsförord, där huset som min fars fru ägde innan är enskild egendom. Testamente är skrivet så att jag får min laglott. Det är unga konstigheter gällande testamente eller äktenskapsförordet, min fråga gäller själva bodelningen.

Min far hade 1 000 000, hans fru 250,000, begravningskostnader uppgår till 50 000. Var dras den kostnaden (begravning). Är det innan man slår ihop tillgångarna till boet, så att det blir 950+250. Eller är det efter bodelningen? Så att det skulle bli 1250000/2=625000 och så 625000-50000.

I det första exemplet skulle min del vara 300,000, medans i det andra exemplet skulle min del bli 287 500kr.

Vad är korrekt sätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer inte gå närmare in på hur bodelning görs då du verkar ha full koll på det, jag kommer därför simpelt förklara hur begravningskostnaderna tas hand om.

Som huvudregel ska ska den avlidnes tillgångar och skulder antecknas i bouppteckningen som de var vid dennes död (20 kap. 4 § Ärvdabalken). Det framgår inte direkt av lagen men av den juridiska litteraturen framgår det att begravningskostnader ska tas upp som en skuld vid bouppteckning, således står dödsboet för kostnaden. Så kostnaden dras efter att tillgångarna i boet delats upp.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare