Hur driver CSN in studieskuld om man vistas utomlands?

Om en person har en skuld till CSN och befinner sig i utlandet brukar CSN begära regeringen i det andra landet att beslagta en persons tillgånger där för att betala en skuld till CSN?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Centrala studiestödsnämnden (CSN) ska se till att studielån betalas tillbaka oavsett om personen bor i Sverige eller utomlands. Om ett studieskuld inte betalas av en person drivs denna in till CSN genom Kronofogden. Dock finns givetvis inte denna möjlighet om personen bor utomlands. På så vis måste CSN vidta andra åtgärder för att kunna kräva in skulden från den personen. Beroende på i vilket land personen är bosatt kan olika åtgärder vidtas. I normalfallet måste CSN driva en rättslig process i det landet för att kunna driva in den obetalda skulden. Alltså väcker CSN en domstolstalan i det landet där den skuldsatta personen befinner sig. Genom en dom kan CSN driva in skulden. Den här domen i utlandet kan påverka personens kreditvärdighet på samma sätt som en fordran hos Kronofogden i Sverige hade gjort. Preskriptionstiden är tio år från den dag då sista utbetalningen gjordes eller då sista kontakten togs mellan CSN och den skuldsatta personen (t.ex ett årsbesked eller ett krav på skulden). Slutligen kan sägas att CSN inte begär regeringen i det andra landet att beslagta en persons tillgångar i det landet utan en rättslig domstolsprocess brukar drivas i det landet för att driva in skulden till CSN.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och har du fler frågor är du varm välkommen att återigen kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare