Hur driver jag in ett muntligt lån?

Hej!

Under året 2013 ansökte jag om en banklån på 200 000 kronor och blev beviljad lånet. Pengarna har tagits ut kontant och lånades ut till en bekant som är medborgare i ett annat land. Pengarna skulle han använda för att driva sin verksamhet i utlandet. Efter 3 årstid ville jag få tillbaka mina pengar utan framgång. Han har kommit med bortförklaringar om att verksamheten har gått med förlust och inte har kunnat betala tillbaka. Sedan 2015 har personen flyttat till Sverige och driver egen verksamhet (Restaurang). Han har ingen roll i bolaget utan är anställd och har fått arbetstillstånd via den vägen. Jag har inga underlag som kan bevisa att han har mottagit pengar av mig. Jag vet att jag inte har mycket och gå på men undrar om det finns något som jag kan göra för att kunna få tillbaka mina pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom att du och din bekant inte skrivit något papper handlar det om en muntlig fordran. Vid muntliga fordringar använder man sig av skuldebrevslagens (SkbrL) bestämmelser om enkla fordringar. Är något förfallodatum inte avtalat ska den som lånat pengar betala när långivaren begär det (5 § SkbrL). Detta brukar benämnas att man ska betala vid anfordran.

Även om du lånat ut pengar till en bekant och ni inte skrivit några papper så finns det en giltig skuld. Muntliga löften och skulder är lika giltiga som skriftliga sådana. Problemet för dig är att det är mycket svårare att bevisa att skulden finns.

Du kan ansöka om betalningsföreläggande

För att få betalt för din skuld kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande enligt lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. En ansökan om betalningsföreläggande får göras för att få låntagaren att betala en penningskuld som är förfallen till betalning om förlikning är tillåten i saken (2 §). Eftersom ni inte avtalat om något förfallodatum inträder det när du begär att få betalt. Att förlikning i saken är tillåten betyder att du och låntagaren kan avtala om t.ex. en mindre summa, avbetalningsplan eller liknande.

Ansökan om betalningsföreläggande ska göras skriftligen till Kronofogdemyndigheten (9 §). I ansökan ska du ange ditt yrkande och grunden för det (10 §). Det betyder att du ska skriva vad du begär och varför du begär det. Du ska även ange skuldens belopp, förfallodagen och eventuell ränta du begär (11 §). På Kronofogdemyndighetens hemsida finns väl förklarat hur du fyller i en ansökan om ett betalningsföreläggande. Att ansöka kostar 300 kronor.

Om låntagaren invänder kan tvisten prövas i domstol

Det som händer när det utfärdas ett betalningsföreläggande är att Kronofogdemyndigheten skickar ett brev till låntagaren och följande kan hända:

1. Låntagaren väljer att betala till dig.

2. Låntagaren invänder mot skulden genom att skriva till Kronofogdemyndigheten. Du får då avgöra själv om du vill att din ansökan i fortsättningen ska behandlas av domstol. Om du väljer att gå till domstol tillkommer en avgift till domstolen.

3. Låntagaren hör inte av sig till Kronofogdemyndigheten. Då meddelas ett utslag att låntagaren är skyldig att betala det du begärt. Även i det fallet kan låntagaren invända och det kan krävas att domstol tar över ärendet.

Om låntagaren redan betalar i första steget är problemet löst för dig och du har fått dina pengar. Om det meddelas ett utslag och låntagaren inte invänder kommer Kronofogdemyndigheten att börja med att driva in skulden, vilket kan ske genom t.ex. utmätning hos låntagaren.

Mitt råd till dig är att du direkt vänder dig till den som lånat pengar av dig och begär betalt. Det är bra om du gör det skriftligen, genom t.ex. ett rekommenderat brev och att du tar kopior på allt du skickar. När du begärt betalt har skulden förfallit till betalning. Vill låntagaren inte betala kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära ett betalningsföreläggande. Om låntagaren invänder och ärendet avgörs i domstol så är det du som har bevisbördan för skulden. Bevisbördan innebär att det är du som måste visa att skulden finns, hur stor den är och att du krävt in den. Det går inte att vinna i domstol om du inte kan visa att du har rätt. Att ha rätt och få rätt är således inte samma sak.

Jag hänvisar dig till att läsa noggrant på Kronofogdemyndighetens hemsida om hur ansökan går till. På samma sida finns det även blankett för att ansöka.

Då det handlar om en hel del pengar du vill begära in kan det alltid vara bra att konsultera en jurist. Framförallt om ärendet kommer att avgöras i domstol. Vill du anlita en jurist för hjälp eller som tittar närmre på ärendet kan jag rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga jurister på Lawline.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare