Hur får en full äganderätt till en lägenhet?

Hej!

För 5-6 år sen köpte jag och min bror en lägenhet ihop. För ca snart 1 år sen tog jag över hela lånet. Lägenheten står fortfarande 50/50. Hur gör vi för att jag ska få ta över hela lägenheten? Tanken är att jag bara ska ta över helt, ingen delning av vinst eller annan ekonomi. Jag har även blivit sambo och undrar hur det påverkar när jag tar över hela bostadsrätten. Har min sambo någon rätt till bostaden om vi skulle separera? Den är köpt innan vi träffades och sambo flyttade in till mig. Behöver jag ett samboavtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din bror överlåter sin andel till dig utan någon försäljning av något slag, jag utgår därmed från att det har inslaget av en gåva. Utöver det vill du även veta vad som sker med lägenheten om du och din sambo skulle separera och om du behöver ett samboavtal för att behålla den som din egna.

Det ni initialt behöver göra är att skriva ett gåvobrev där din bror överlåter sin andel till dig, det är således en handling som säger att en gåva givits.

Formkrav

Det som krävs för att ge bort fastigheten i gåva är att vissa formkrav måste vara uppfyllda i gåvobrevet. Formkraven är dem samma som gäller för överlåtelse av fastighet. Det som krävs är gåvobrevet ska vara skriftligt och innehålla en överlåtelseförklaring. Det ska vidare ta upp uppgifter om fastigheten och köpeskillingen. I och med att det är en gåva ska köpeskillingen sättas som noll kronor. Utöver det ska det underskrivas av båda parterna, (4 Kap. 1 § jordabalken) samma formkrav gäller som sagt för att överlåta en gåva (4 Kap. 29 § jordabalken).

Vidare måste du också ansöka om lagfart till fastigheten för dem resterande 50% som tillhör din bror. I ansökan om lagfart ska det följa en fångeshandling, i det här fallet gåvobrevet som då styrker hur du fått andelen av fastigheten (20 Kap. 5 § jordabalken).

I händelse av en separation kommer er samboegendom delas lika mellan er (8 § sambolagen). I samboegendomen ingår den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget (3 § sambolagen). Huvudregeln är att ifall bostaden är köpt innan förhållandet påbörjats så ska det inte tas med i en bodelning. Problemet är att resterande 50% förvärvade du efter att samboförhållandet startade. Det är fortfarande oklart i doktrinen om hur gällande rätt ser på det. Alltså om det tillhör bara dig eller er båda.

Ifall egendomen är enskild kan den inte ingå i en framtida bodelning, alltså en gåva som är behäftad med villkoret att lägenheten ska vara mottagarens enskilda egendom kommer utesluta de 50% från en bodelning (4 § 1 punkten sambolagen). Så ett alternativ kan vara att din bror i gåvobrevet föreskriver att lägenheten ska vara din enskilda egendom och inte ingå i en bodelning. Ett annat alternativ är att skriva ett samboavtal mellan dig och din sambo där ni föreskriver att hela lägenheten ska vara din enskilda egendom för att försäkra dig om att lägenheten förblir din.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare