Hur får jag bort någon annans lösa egendom från min fastighet?

Hej

Min fd sambo har sin husvagn och släpkärra ståendes kvar på gårdsplan. Hon hämtar inte dessa fast jag bett henne att göra det. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om vanlig handräckning hos KFM

Det jag rekommenderar dig att göra är att hos kronofogdemyndigheten (KFM) ansöka om s.k. vanlig handräckning, 3 § lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Det kan en person göra, som i ditt fall, när man vill att en annan person ska t.ex. ta bort egendom från en fastighet.

Formella krav på ansökan

Ansökan ska vara skriftlig, 9 § BfL. Ansökan ska vidare innehålla ett yrkande och en grund, 10 § BfL, dvs. i ditt fall att du yrkar på att din f.d. sambo ska ta bort egendomen (husvagnen och släpkärran) från din fastighet. I grunden till ditt yrkande kan du skriva t.ex. att det är hon som äger egendomen, att det är din fastighet och att hon inte tagit bort egendomen efter din bestämda begäran. I din ansökan ska du också uppge dina och din f.d. sambos uppgifter, bl.a. personnummer, adress, telefonnummer, e-post m.m., 18 § BfL.

I ansökan ska du även ange ifall du vill ha ersättning för kostnaden att ansöka om handräckning hos kronofogdemyndigheten, kostar 300 kr att ansöka, 17 § BfL. I ansökan kan du också ta med kostnader för arbetet som du eller ett ev. ombud lagt ner på ansökan, normalt 420 kr. Slutligen ska du även skriva under din ansökan, 19 § BfL.

För mer information om hur din ansökan ska se ut och vad ansökan ska innehålla, se kronofogdemyndighetens hemsida.

Handläggningen hos KFM

Om din ansökan uppfyller ovanstående krav, kommer KFM att delge din f.d. sambo ansökan och hon kommer begäras att lämna ett svar om hon bestrider yrkandet eller inte, 25 § BfL. KFM kommer i delgivning ge henne information att om hon inte inkommer med svar, kommer utslag att meddelas i enlighet med ditt yrkande, 26 § BfL. Inkommer hon inte med ett svar inom 10 dagar kommer KFM att bifalla (besluta om "utslag" på) din ansökan, 42 § BfL.

Om din f.d. sambo bestrider ditt yrkande, kan du skriftligen begära att ansökan ska lämnas över till tingsrätten inom fyra veckor från det att du isåfall fick hennes bestridande delgivet till dig, 34 § BfL.

Hoppas du fått svar på din fråga,

MVH

Victoria StrömRådgivare