Hur får jag ersättning för skador som uppstod när jag blev påkörd av en bil?

Hej.

Jag blev påkörd av en bilist som körde mot rött ljus när jag gick över ett överg.ställe på väg hem från arbetet mitt. Hamnade på Karolinska och hade nog änglavakt men blev skadad på olika sätt. Polis kom till olycksplats o kom senare också till sjukhuset för frågor. Föraren stannade kvar så polisen har alla hans uppgifter samt en del vittnen till händelsen. Jag har ingen olycksfallsförsäkring och mitt hemförs.bolag påstår att de inte kan hjälpa mig alls!?Praktiserar/arbetstränar och Arbetsförmedlingen samt Försäkringskassan (samverkan) har meddelat att jag är försäkrad på arbetet samt till och från arbetet. Mår fortfarande väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt och allt är en enda röra av känslor... Jag behöver råd och info om vad jag har rätt till. Mannen som körde har ju begått ett brott! Han körde mot rött ljus och jag blev allvarligt skadad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Alla motordrivna fordon som är registrerade i vägtrafikregistret och som inte är avställtda ska ha en trafikförsäkring (2 § TskL). Eftersom du drabbades av personskador i följd av trafik med bilen som körde på dig har du rätt till trafikskadeersättning (8 och 11 § TskL). Trafikskadeersättningen för din personskada omfattar ersättning för sjukvårdskostnad och andra kostnader, inbegripet skälig kompensation till den som står dig särskilt nära, inkomstförlust, fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan (9 § TskL samt 5 kap. 1 § SkL). Du kan istället för att begära trafikskadeersättning begära skadestånd (18 § TskL). För att få ut trafikskadeersättning krävs att du väcker talan inom tio år från skadehändelsen (31 § TskL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare