FrågaÖVRIGTPUL/GDPR11/04/2018

Hur får jag ett företag att radera mina bilder?

Hej.

Jag har jobbat som glamourmodell åt "Företaget". Jag har avslutat mitt avtal med dom och väntade ut uppsägningstiden som var 2 månader. Mina bloggar plockades bort.

Jag har jobbat stenhårt sedan dess med att få bort alla mina bilder från googles sökresultat.

Det måste ligga någon backup hos Företaget eftersom varenda gång jag får bort en bild så dyker den upp några dagar senare igen.

Jag har försökt få kontakt med dom och säger att dom måste radera backupen som finns av mina bloggar, men dom ger mig inget svar.

Hur gör jag? Jag måste verkligen kunna få bort allt som ligger kvar.

Mvh Amanda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga rör privatpersoners rätt till sina personuppgifter och företags skyldighet att radera dessa. Jag kommer börja med att gå igenom gällande rätt, applicera det på ditt fall och avsluta med en rekommendation.

GDPR

Från och med den 25 maj i år träder en ny dataskyddsförordning från EU i kraft i alla medlemsstater. Det innebär ett högre skydd för privatpersoners personuppgifter och deras integritet samt hårdare krav på behandlingen av personuppgifter från företag som har tillgång till dessa. Förordningen kallas GDPR vilket står för General Data Protection Regulation och för dig innebär det att du har rätt till dina personuppgifter och hur de behandlas hos företag.

Vad klassas som personuppgifter?

En personuppgift är en uppgift som kan hänföras till en fysisk person, det betyder att uppgiften kan identifiera en fysisk person. Uppgifter som omfattas är exempelvis namn, personnummer och bilder. För dig betyder det att bilder på dig är personuppgifter och omfattas av GDPR. (Art. 4.)

Rätten att bli bortglömd

Vid ingången av ditt avtal med Företaget samtyckte du till att Företaget använde dina bilder under den period du jobbade för dem. Det borde ha funnits någon klausul i slutet som sade att efter avslutat avtal skulle de ta bort bilderna, kolla gärna upp exakt vad det stod i ditt avtal.

I GDPR stadgar artikel 17 att den registrerade har rätt att få sina personuppgifter raderade och det ska ske utan onödigt dröjsmål. Det kan lätt göras genom att du drar tillbaka ditt samtycke till att bilderna används av Företaget. Företaget har då en skyldighet enligt lag att radera alla kopior av bilderna, det gäller även backupper.

När uppgifterna har raderats ska du bli informerad om att det är raderade (art. 17). Det kan med säkerhet sägas att Företaget har tagit allt för lång tid på sig att radera alla kopior av dina bilder.

PUL

Personuppgiftslagen (PUL) som ersätts med GDPR i maj är Sveriges lagstiftning på området. I ditt avtal med Företaget borde de ha förpliktat sig att använda dina uppgifter i enlighet med personuppgiftslagen.

Definitionen av personuppgifter är densamma i PUL som i GDPR. För behandlingen av bilderna krävdes också ditt samtycke enligt PUL (10 §). Du har också rätt att återkalla ditt samtycke när du vill (12 §). Det finns inget formkrav på hur ett återkallande av samtycke ska ske, så det kan göras muntligen, men om du har ett skriftligt bevis på att det har skett är det lättare att bevisa, om det skulle behövas.

Datainspektionen och domstol

Om Företaget inte raderar bilderna i och med att GDPR träder i kraft den 25 maj kan du vända dig till Datainspektionen. Datainspektionen är tillsynsmyndigheten över personuppgifter. I din anmälan till Datainspektionen ska du berätta om vad du har gjort, och bifoga eventuella meddelanden mellan dig och företaget som du anmäler. Allt du rapporterar in till Datainspektionen blir så kallad allmän handling, som kan begäras ut av allmänheten och massmedier. Skriv därför inte mer än nödvändigt i din anmälan och undvik känsliga uppgifter.

Det slutliga steget du kan ta är att vända dig till domstol för att få din fråga prövad. Då kan du begära skadestånd för den olägenhet du haft då Företaget inte har raderat bilderna. Det ska ju som sagt göras utan onödigt dröjsmål. En stämningsansökan lämnas in till din närmaste tingsrätt. Det kan du läsa mer om på Sveriges domstolars hemsida.

Rekommendation

Jag rekommenderar dig att återigen ta kontakt med Företaget och nämna att de har en skyldighet att radera alla bilder utan onödigt dröjsmål enligt artikel 17 i GDPR och du har väntat länge nog. Om de fortfarande inte raderas vänd dig i första hand till Datainspektionen och i andra hand till tingsrätten med en stämningsansökan. Du har rätten på din sida och bilderna ska raderas.

Om du skulle ha några korta uppföljande frågor kan du höra av dig till mig på greta.apelman@lawline.se. Om du skulle vilja ha mer hjälp utan någon av våra jurister går det bra att boka en tid på vår hemsida lawline.se.

Med vänlig hälsning

Greta ApelmanRådgivare