FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/04/2021

Hur får jag tillbaka pengar efter en ej levererad vara

Hej! Jag köpte en splitterny mobil från en säljare på Blocket. Swishade, men fick aldrig telefonen. Vi hade signerat ett juridiskt bindande kontrakt via Blockets samarbetspartner med bankID. Jag polisanmälde saken, samt anmälde till blocket och konktraktsföretaget. Fick sedan ett brev från polisen att förundersökningen lagts ned eftersom gärningsmannen var misstänkt för grövre brott. Hur gör jag för att få tillbaka mina pengar? Jag vill att han ska bli tvungen att betala tillbaka, om så i värsta fall genom utmätning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall rör det sig om antingen vem som bär risken för att en vara inte når köparen enligt köplagen (civilrättsligt ansvar) eller bedrägeri om säljaren inte skickat varan utan istället lurat dig enligt brottsbalken (straffrättsligt ansvar).

Civilrättsligt ansvar

I och med att jag inte vet vem säljaren är så utgår jag i svaret från att ni båda är privatpersoner, vilket gör köplagen tillämplig. Köplagen är s.k. dispositiv, vilket innebär att ni kan avtala fram era egna regler och villkor för köpet (3 § köplagen). Endast i situationer där ingenting avtalats mellan er gäller köplagen som utfyllnad.

Den typen av köp ni avtalat om är ett transportköp i och med att ni inte möttes och bytte ersättning mot vara, utan skickar varan mellan er. I detta fall gäller att om ni inte avtalat något särskild angående vem som ska bära ansvaret för varan medan den är på väg så anses varan avlämnad till dig när säljaren lämnat den hos transportören (7 § andra stycket köplagen). Om detta är fallet så betyder det att risken för att varan inte når dig som köpare, vilar på dig (13 § köplagen) och du är skyldig att betala för varan om den går sönder eller försvinner (12 § köplagen). Dessvärre innebär detta även att du inte kan göra gällande några påföljder mot säljaren såsom hävning, återbetalning eller skadestånd. I dessa fall kan du istället försöka rikta ersättningsanspråket mot transportören, ex. DHL eller Postnord. Viktigt att komma ihåg här är att detta bara gäller om säljaren faktiskt har lämnat varan till transportören. Har hen inte det så hen begått ett avtalsbrott och köpet blir ogiltigt (30 § avtalslagen). Om säljaren är samarbetsvillig ska i detta fall betalningen för telefonen återgå till dig i och med att det inte blev något avtal.

Straffrättsligt ansvar

Om säljaren har lurat dig så kan hen ha gjort sig skyldig till bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). Om säljaren kan dömas till detta så kan du begära skadestånd i processen.

I ditt fall har utredningen lagts ned vilket tyder på att det inte kommer leda till någon fällande dom i första taget. Det du kan göra nu är att 1. väcka talan vid tingsrätt som tvistemål (civilrättsligt) eller 2. ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden. Jag ska redogöra för båda alternativen lite mer ingående.

Tvistemål

Går du vidare till att väcka talan i tingsrätt som tvistemål måste du styrka att säljaren inte skickat varan, vilket kan vara svårt. Risken annars är att du förlorar målet i och med att köparen står risken vid transportköp om inget annat avtalats. Att förlora en rättsprocess kan bli väldigt kostsamt. Stämningsansökan skickas till den tingsrätt där bedragaren har sin hemvist (10 kap 1 § och 42 kap 1 § rättegångsbalken). Läs mer på tingsrättens hemsida HÄR.

Kronofogden

Du kan få hjälp av kronofogden att driva in en obetald fordran genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det kan du ansöka om här . I ansökan får du skicka in vilket belopp du önskar få betalning för och sedan på vilken grund du yrkar denna betalning. Här kan säljaren i sin tur antingen godkänna eller bestrida betalningskravet.

Behöver du hjälp med att utforma din stämningsansökan om du väljer att gå vidare med tvisten som ett civilrättsligt ärende kan Lawlines jurister hjälpa dig (boka tid här). Om du annars vill specificera din fråga är du välkommen att återkomma till Lawline.

Linn GustafssonRådgivare