Hur får jag ut uppgifter på varför jag blev uppsagd?

Hur får jag ut uppgifter på varför jag blev uppsagd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din arbetsgivare är enligt lag skyldig att uppge de omständigheter som ligger till grund för din uppsägning om du begär det, vilket anges i 9 § Lag om anställningsskydd. Detta kan ske muntligen, eller skriftligen om du begär det. Denna skyldighet gäller dock inte vid provanställningar.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är alltså att kontakta din arbetsgivare och be om dessa uppgifter skriftligen. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare