Hur får man fram anskaffningsvärdet på en gammal fastighet?

Sålt en äldre fastighet som innehavts i släkten i fyra generationer och som överlåtits genom arv. Hur får jag fram ingångsvärdet ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så är det anskaffningsvärdet på fastigheten du vill ha reda på för att kunna räkna ut skatt vid försäljning. Regler om beskattning av fastigheter finns i 45 kap. inkomstskattelagen.

I 45 kap. 28 § inkomstskattelagen finns regler när det gäller gamla fastigheter. Jag misstänker att fastigheten förvärvades före 1952. Då ska den ändå anses vara förvärvad den 1 januari 1952.

Anskaffningsvärdet ska då anses vara 150 % av fastighetens taxeringsvärde för år 1952. Detta innebär att du måste veta fastighetens taxeringsvärde för det året. För att kunna få ut taxeringsvärdet så kan du gå till riksarkivets hemsida och beställa det. Då behöver du uppgifter om: Fastighetsbeteckningen, dåvarande ägare samt kommun och församling där fastigheten ligger.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare