FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/12/2021

Hur får man tag på målnummer från migrationsdomstolen och migrationsöverdomstolen?

Hej!

Jag skriver uppsats om barn i asylärenden och försöker att få ut domar från migrationsdomstolen och migartionsöverdomstolen, men de vill ha målnummer och det är tyvärr näst intill omöjligt för mig att hitta målnummer i de domar jag vill få ut, är det något ni kan hjälpa till med?

Den första är från migrationsöverdomstolen, troligen från januari 2020, det blev en vägledande dom och flickan heter X som beslutades få uppehållstillstånd istället för att bli utvisad till Libanon

Den andra domen är i migrationsdomstolen, troligen förvaltningsrätt i Malmö, och det är det uppmärksammade fallet där 3 Årige Y (inte hans riktiga namn) från Brösarp beslutats utvisas ensam till Nigeria

Ett tredje fall jag har tittat på är 13 åriga Z som beslutades utvisas till Uzbekistan av migrationsverket i början av 2021, jag vet inte ännu om ärendet tagits upp i migrationsdomstolen. Om det har gjort det så borde det i så fall vara förvaltningsrätten i Stockholm.

Denna information är tyvärr den enda jag har, skulle jag kunna få hjälp att få ut målnummer på dessa eller bli hänvisad nån annanstans för att få hjälp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så vill jag nämna att det tyvärr finns det inget speciellt sätt att gå tillväga för att få tag på målnummer till en dom, men jag har försökt hjälpa dig så gott det går.

Den första domen som du frågar om bör ha målnumret: Mål nr UM 2944-20.

Gällande den andra och tredje domen som du frågar efter, så hittar jag tyvärr inga domar från 2021 som passar in på de omständigheter som du beskriver i en databas där man kan söka på rättsfall. Detta kan bero på att domarna inte har lagts upp i databasen än eller att de är sekretessbelagda då det handlar om yngre barn.

Trots att du inte har målnumret på dessa två domar är det möjligt att Migrationsdomstolen vid Förvaltningsrätten i Malmö ändå kan leta fram den andra domen om du anger personnummer på den klagande eller en beskrivning om vad målet handlar om (under förutsättning att det är den domstolen som har dömt i målet), se här.

För att få ut den tredje domen får du vända dig till Migrationsdomstolen vid Förvaltningsrätten i Stockholm (under förutsättning att det är den domstolen som har dömt i målet). För att du ska få ut domen krävs det här att du känner till partens namn och personnummer, se här.

Förhoppningsvis kan Förvaltningsrätten i Malmö samt Förvaltningsrätten i Stockholm hjälpa dig att hitta de två andra domarna om du kan specificera beskrivningen av fallen och omständigheterna i domarna.

Hoppas att du får tag på domarna till slut och att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare