Hur fastighetsskatt beräknas.

Vi ska sälja 5 st tomter a' 55000 kr vad blir skatten på det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni ska räkna ut kapitalvinsten för att få svar på hur mycket skatt ni ska betala i skatt. Kapitalvinsten är skillnaden mellan ersättningen (det ni säljer tomterna för dvs. 55 000 kr) minskat med försäljningskostnaden (t.ex. mäklarkostnad) och omkostnadsbeloppet (44 Kap 13 § Inkomstskattelagen).

Omkostnadsbeloppet är anskaffningsvärdet (det tomterna kostade när ni köpte dem) och eventuella förbättringsutgifter och förbättrande reparationer och underhåll (44 Kap 14 § Inkomstskattelagen).

Beloppet ni ska beräkna skatten på är alltså:

(ersättning-försäljningskostnad)-omkostnadsbeloppet

Skattesatsen på kapitalinkomster är 30 % (65 Kap 7 § Inkomstskattelagen).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare