Hur fördelar man hyran av en lägenhet under uppsägningstiden?

Om den ena parten hittar en lgh och uppsägningen är 3 mån på den de haft, hur fördelar man hyran?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min tolkning av din fråga

Jag tolkar frågan som så att du nuvarande bor tillsammans med någon annan i en lägenhet och den andra tänker flytta till en ny lägenhet. Det är lite oklart i din fråga om du kommer bo kvar eller om även du kommer att flytta. Jag kommer svara lite generellt om hur uppsägningstiden regleras och fungerar. Gällande "fördelningen av hyran" utgår jag ifrån att du avser att bo kvar i eran nuvarande lägenhet.

Svar

Uppsägningstiden för bostadslägenheter är alltid högst tre månader för privatpersoner, 12 kap. 5 § Jordabalken. Under uppsägningstiden är den part som står på hyreskontraktet och sagt upp detta skyldig att betala hyran som vanligt tills utgången av uppsägningstiden. Här är en länk till en hemsida som ger en bra förklaring gällande hur uppsägningstiden fungerar.

Det är personen som står på hyreskontraktet som är skyldig att betala hyran till hyresvärden. Huruvida ni fördelar hyran sinsemellan borde vara helt upp till dig och den andra boenden om inte ni båda står på hyreskontraktet. Om ni inte avtalat något annat, är det i min mening det bästa alternativet att ni fortsätter att betala lika delar av hyran på den lägenhet som ni bott i under uppsägningstiden. Ni skulle möjligtvis kunna upprätta ett privat kontrakt mellan dig och din partner där ni båda åtar er att betala lika delar av hyran, så slipper ni oroa er för att någon inte är villig att betala sin del av hyran. Den andra parten som ska flytta till den nya lägenheten har ju vetat om uppsägningstiden på tre månader sedan denne flyttat in i lägenheten. I slutändan är det upp till dig och den andra boenden att finna en lösning som fungerar bäst för er båda, men jag hoppas du fått lite hjälp på traven.

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare