Hur fördelas arv efter avlidet syskon?

Min bror har avlidit, vem ärver honom ?

Han har ingen maka/sambo eller barn.

Våran far är avliden.

Våran mor lever och är omgift och här har vi en halvbror.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att beklaga sorgen. Jag ska försöka besvara din fråga så bra jag kan för att underlätta din situation.

Då din fråga handlar om arvskifte blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Förhållandena i din situation

Jag är inte helt säker på att jag tolkar omständigheterna i din fråga korrekt, så jag kommer göra en tolkning. Som jag förstår har din avlidne bror efterlämnat, förutom dig, er gemensamma mamma, mammans nya make/maka och mammans barn (halvbror till din avlidne bror). Det är denna tolkning jag kommer att utgå ifrån i mitt svar.

Vem ärver?

Eftersom din bror varken hade barn eller maka ärver din brors föräldrar hälften var av arvet (2 kap. 2 § stycke 1 ÄB). Din mamma ärver m.a.o. hälften av din brors kvarlåtenskap.

Er pappa kan inte ärva något då man måste leva vid arvlåtarens död för att få ta del av arvet (1 kap. 1 § stycke 1 ÄB). Istället ärver den avlidnes syskon pappans del av arvet (2 kap. 2 § stycke 2 ÄB). Som jag förstått är du det enda syskonet som är barn till pappan, det är därför du som ärver hans del. Finns det andra syskon till din bror som delar samma pappa ska du dela arvet med denne. Din halvbror ska inte ärva pappans del eftersom han inte är relaterad till pappan.

Sammanfattningsvis ärver er mamma hälften av kvarlåtenskapen, medan du och andra eventuella helsyskon får dela på pappans halva av arvet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare