Hur fördelas arv så rättvist som möjligt när dyra gåvor ges till en bröstarvinge?

Hej Vad är praxis och olika alternativ för att få det så rättvist som möjligt när ett av två syskon ska överta barndomshemmet? Hemmet har ett stort värde på mer än 10 miljoner och det ena barnet, för att kunna överta det får ett förskott på sitt arv. Det finnes icke likvida medel för att kompensera det andra barnet förrän föräldrarna har gått bort. Föräldrarnas önskan är att det ska bli så rättvist som möjligt. Men vad är rättvist?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har uppfattat situationen som att det finns två syskon som är bröstarvingar till båda makarna. Makarna vill nu låta ett av barnen ta över en fastighet som är värderad över 10 miljoner kronor. I dagsläget finns inte likvida medel att ersätta den andra bröstarvingen vilket eventuellt kan ske i framtiden vid makarnas bortgång. Jag kommer först gå igenom lite om rättsläget i sådana situationer och sedan koppla detta till er frågeställning.

Allmänt om vem som ärver
Förutsatt att det inte finns något testamente som anger något annat gäller de allmänna arvsrättsliga reglerna om vem som ärver. Närmaste arvingarna är arvlåtarens bröstarvingar (2 kap. 1 § Ärvdabalk [ÄB]), detta kallas första arvsklassen. I de fall en bröstarvinge inte längre är vid livet träder dennes avkomlingar i bröstarvingens ställe (2 kap. 1 § andra stycket ÄB), med det sagt går arvsrätten vidare till arvlåtarens barnbarn, barnbarns barn etc.

Förskott på arv
Förskott på arv är något som aktualiseras när en bröstarvinge fått en gåva av arvlåtaren. Det är då som huvudregel att anse som förskott på arv och ska således avräknas vid ett framtida arvskifte (6 kap. 1 § 1 stycket samt 7 kap. 2 § ÄB). Undantag från regeln kan göras om det i exempelvis i gåvobrevet uttryckligen föreskrivs att gåvan inte ska utgöra förskott på arv. Den som påstår att en gåva har skett äger bevisbördan för detta.

En avräkning av förskott på arv innebär att vid arvsfördelningen kommer det anses som att förskottstagaren redan fått en del av arvet, värdet som ska avräknas är värdet på gåvan vid gåvotillfället, alltså när personen fick gåvan (6 kap. 3 § ÄB). Till detta tillkommer dock en bestämmelse om att gåvomottagaren inte är skyldig att betala tillbaka till boet om gåvan är större är vad denne skulle fått i arv (6 kap. 4 § ÄB).

Exempel
A och B ger en fastighet i gåva till C, en av sina två bröstarvingar. Värdet på gåvan vid gåvotillfället är 10 Mkr. När makarna gått bort finns övrig kvarlåtenskap om 5 Mkr.
Vid arvsfördelningen kommer gåvan som utgör förskott på arv tillföras i beräkningen av arvslotterna. 15 Mkr / 2 = 7,5 Mkr. Bröstarvingarnas arvslotter kommer således vara 7,5 mkr var. C har redan fått del av sitt arv motsvarande 10 Mkr, vilket överstiger arvslotten med 2,5 Mkr. Det överskjutande beloppet kommer inte behöva återbäras under förutsättning att gåvan inte kan likställas testamente eller är en dödsbäddsgåva.
Den kvarlåtenskap som finns kvar i dödsboet uppgår således till 5Mkr, vilket tillfaller den andra bröstarvingen.

I ert fall har gåvan likt exemplet ovan ett relativt högt värde. Om risk föreligger att övrig kvarlåtenskap understiger värdet på gåvan vid gåvotillfället finns också en risk att arvfördelningen blir orättvis där en av bröstarvingarna kommer få ut större del av arvet. Om det är klart att övrig kvarlåtenskap finns som överstiger värdet på gåvan bör det inte utgöra något hinder att genomföra gåvan och ändå uppnå en rättvis arvsfördelning. I situationer där gåvan troligen överstiger vad som kommer finnas kvar kan lösning ske genom exempelvis överlåtelse till underpris. Då betraktas överlåtelsen dels som ett köp (motsvarande vad som erlagts till betalning) dels som gåva (skillnaden mellan marknadsvärde och vad som erlagts till betalning). I praktiken innebär detta att gåvans värde minskar, risken att övrig kvarlåtenskap understiger gåvans värde och medför ojämn arvsfördelning minskar då också.

Ett annat alternativ är att den bröstarvinge som önskar överta fastigheten köper den för marknadspris av era föräldrar, det medför inga konsekvenser på arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning

Jakob JohanssonRådgivare