Hur fördelas arvet efter min mor mellan mig och mina halvsyskon?

Min far dog ifjol. Han hade ett barn från tidigare äktenskap samt mig och min syster med min mamma. Min mamma hade två barn från tidigare äktenskap. Pappas barn från tidigare äktenskap fick då sin laglott. Nu har min mor också gått bort. Ska jag och mitt helsyskon då ärva dels resterande arvet från pappa som efterarv samt dela "mammas del" med våra kvarvarande halvsyskon, alltså hennes barn från tidigare äktenskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

Du och ditt helsyskon har mycket riktigt rätt till efterarv från din far (3 kap. 2 § ÄB).

Det din mor har kvar efter att efterarvet delats ut ska därefter delas lika mellan samtliga hennes bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Då din mor har 4 st barn ska alltså hennes kvarlåtenskap delas på 4.

Exempel

Säg att din mor har 20.000kr kvar efter att du och ditt helsyskon har fått ert efterarv. De här 20.000kr ska då delas lika mellan dig, din syster samt dina 2 halvsyskon. Ni får därför 20.000/4 = 5.000kr var.

Sammanfattningsvis

Du och ditt helsyskon kommer alltså att få ut efterarv från din far samt ¼ var av din mors kvarlåtenskap.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar
Olof FunkeRådgivare