Hur fördelas arvet när en bröstarvinge är avliden?

Min bror dog före vår mamma. Brodern var gift och har två barn och ett barn i ett tidigare giftermål.

Hur fördelas arvet efter min mamma?

Lawline svarar

Hej!

Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arvsordning - Vem som ska ärva

Arvsordningen regleras i ärvdabalken (ÄB).

I första hand ska bröstarvingar ärva, dvs arvlåtarens(din mammas) barn och barnbarn osv i rakt nedstigande led (2 kap. 1 § ÄB). I ditt fall är du en bröstarvinge och eftersom din bror är död kommer hans barn att inträda i hans ställe.

Det vill säga du kommer ärva 50 % av din mors kvarlåtenskap och din brors tre barn kommer ärva och dela lika de andra 50 %.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare