Hur fördelas egendom enligt mitt testamente?

Ett testamente säger BARN1 och BARN2 ska ärva min kvarlåtenskap, BARN3 ska enbart ha sin laglott (de tre är de enda bröstarvingarna). Vad gäller då för beslut om hur ting (allt från småsaker utan ekonomiskt värde, till kapitalvaror och ev bostad) i dödsboet fördelas, och eventuellt avyttras eller slängs?

Har BARN3 samma rätt att kräva att få specifika saker, eller vara inblandad i ev försäljningsbeslut, som BARN1 och BARN2 har? Eller är BARN3 endast berättigad till sin laglott i pengar (givetvis baserad på korrekta värderingar av det finns/fanns) när arvskiftet till slut sker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Din fråga regleras i Ärvdabalken (ÄB). Varje delägare i dödsboet har rätt att ur kvarlåtenskapen få en del av varje slags egendom, även om man ska sträva efter att få "hela" delar på sin lott och ej samägda delar så långt det är möjligt, 23 kap 3§ ÄB. Delägarna ska alltså först försöka komma överens själva om hur fördelningen av egendomen ska ske.

Vem är delägare i dödsbo?

Delägare är bland annat arvingar och universella testamentstagare, 18 kap 1§ ÄB. Detta innebär att Barn3 även är delägare i dödsboet. Om inget speciellt angetts i testamentet, exempelvis att Barn3 ska få speciell egendom, har denne samma rätt som de andra dödsbodelägarna, upp till sin arvsandel (i detta fall, laglott för Barn3).

Om dödsbodelägarna inte kommer överens om vem som ska ärva vad kan en skiftesman utses via tingsrätten som självständigt kan fördela egendomen genom ett tvångsskifte, 23 kap 5§ ÄB.

Sammanfattning

Barn3 har samma rätt som Barn1 och Barn2 att ta del och besluta i dödsboet eftersom denne också är delägare i dödsboet. Om detta inte är ett önskvärt utfall skulle testamentet kunna justeras till att klargöra att Barn3 exempelvis enbart så få sin laglott i likvida medel eller annan specificerad egendom, alternativt klargöra vilken egendom Barn 1 och 2 ska få så länge det ej inkräktar på Barn3s laglott för att kunna styra egendomsfördelningen vid arvskiftet.

Som testamentet verkar vara skrivet nu har alltså Barn3 rätt att önska viss egendom, men alla dödsbodelägare måste vara överens om fördelningen. Om de ej är det kan en skiftesman tas in som tar beslut om fördelningen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare