FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/01/2021

Hur fördelas försäljningssumman av en lägenhet vid skilsmässa?

inom äktenskapet med äktenskapsförord, inköptes med fördelning, insats 70/30, en lägenhet till familjen.

försäljning skedde i samband med skilsmässan, fråga: hur delas försäljnings summan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Utgångspunkten för en bodelning vid en skilsmässa är att den egendom som utgör giftorättsgods, dvs. sådan egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB) ingår i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB). Denna egendom ska sedan delas lika mellan makarna, dvs. 50/50 (11 kap. 3 § ÄktB).

Förutsatt att lägenheten utgör giftorättsgods ska försäljningssumman därför vid skilsmässa delas lika mellan makarna, oavsett hur insatserna såg ut. Detta gäller såvida inget annat särskilt avtalats avseende försäljningssumman, t.ex. att man får ut lika stor procent som man la i insatsen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare