Hur fort ska en make/maka flytta ut efter skilsmässa?

Vid övertagande av hyresrätt vid skilsmässa, hur fort ska den andre flytta ut?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Gällande rätt

Eftersom du nämner en skilsmässa så kommer jag i mitt svar använda mig av reglerna för äktenskap, dessa finner vi i Äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskap blir upplöst har den make som inte fått bostaden ingen rätt att uppehålla sig där längre i enlighet med 14 kap. 8 § andra stycket ÄktB. Detta innebär helt enkelt att i den mån du är den som fått bostaden efter en skilsmässa så skall din partner genast flytta ut, denne har ingen rätt att bo kvar där. Om din make/maka motsätter sig detta och inte genast flyttar ut kan den av er som har rätt till bostaden vända sig till Kronofogden och ansöka om avhysning i enlighet med reglerna i 16 kap. Utsökningsbalken. Avhysning kan sägas vara en förpliktelse för den som tidigare bott i en bostad att avlägsna sig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare