Hur förtydligar man förskott på arv?

Min son har fått låna 90000 kr men vill nu att det ska rubriceras som förskott på arv.

Hur skriver jag detta. Räcker det att komplettera testamentet med ett dokument som styrker att han mottagit denna summa.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalkens sjätte kapitel reglerar frågor om förskott på arv. Där anges huvudregeln att alla gåvor till bröstarvingar, inklusive din sons, är förskott på arv. Kostnader för utbildning, uppehälle och sedvanliga gåvor ska dock inte betraktas som förskott (6 kap. 1 § och 2 § ärvdabalken).

Eftersom det rör sig om en större summa i ditt fall som inte verkar utgöra något av undantagen i lagen, behöver du enligt huvudregeln inte skriva något särskilt för att pengarna ska anses vara förskott på arv.

Min rekommendation

Trots huvudregeln rekommenderar jag dig ändå att skriva ett avtal för att förtydliga att avsikten är förskott på arv. Detta eftersom det i efterhand kan uppstå problem med bevisning vid en eventuell tvist.

Antingen kan du skriva in i testamente att summan utgör ett förskott på arv eller så kan du skriva ett gåvobrev som anger samma sak. Behöver du hjälp med detta kan du boka tid med en av våra kunniga jurister.

Annars hoppas jag du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare