FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/03/2021

Hur fungerar ångerrätten på specialtillverkade produkter?

Fråga om distansavtalslagen / ångerrätt

Jag har ett onlinebaserat företag som säljer hästprodukter, bland annat sadlar. De flesta sadlar jag säljer tillverkas av sadelmakare efter beställning, dvs. enligt kundens önskemål. Min fråga gäller ångerrätt. Kan en kund returnera en sadel som tillverkats för just denne kund? När sadeln beställs kan kunden välja mellan olika storlekar och färger och sadeln tillverkas därefter enligt önskemål. Till saken hör även att i samtliga fall en sadel säljs, så prövas den även av köparen till häst, dvs. den läggs på hästens rygg, spänns fast och rids med. Den begagnas således och kan ifall den återsändes till mig, aldrig säljas som ny. Den måste prissänkas innan den säljs igen.

Vad har ett företag för rättigheter gällande detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår dig som att du undrar om ångerrätten fortfarande gäller även om sadeln har tillverkats enligt kundens önskemål. Konsumenters ångerrätt och dess undantag vid distansköp, t.ex. via internet regleras som du skriver i Distansavtalslagen.

Som huvudregel har konsumenten 14 dagars ångerrätt från det att konsumenten får varan i sin besittning

När en vara säljs via internet, har en konsument rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från det att varan har kommit i dennes besittning (2 kap. 10 §). Man kan alltså säga att "ångerfristen" börjar ticka från det att konsumenten har tagit hand om varan, t.ex. hämtar ut den på postombudet (2 kap. 12 §). Detta förutsätter dock att du som säljare har informerat om ångerrätten. Har du inte det, börjar ångerfristen ticka från det att köparen har fått information om ångerrätten, men kan som max användas ett år från köpet (2 kap. 10 §). Om konsumenten väljer att använda sin ångerrätt, så ska varan inom 14 dagar lämnas tillbaka till säljaren och säljaren ska betala tillbaka det som konsumenten har betalat (2 kap. 13 och 14 §§).

Ångerrätt gäller inte för specialanpassade produkter

Om du tillverkar en vara enligt konsumentens anvisningar eller att varan annars får en personlig prägel, gäller inte ångerrätten (2 kap. 11 § 3p.). Vad innebär då detta? Jo, för att undantas som en specialtillverkad produkt måste varan tillverkas på grund av konsumentens individuella val eller beslut eller att varan annars har fått en tydlig personlig prägel genom t.ex. att ett namn har ingraveras, adresslappar, varan kräver särskilda mått, viss design anpassat efter konsumentens önskemål, eller att det krävs en beställning av en specifik komponent för att kunna uppfylla konsumentens beställning m.m. Om det gör det tydligare kan det sägas att undantagsregeln är framtagen för att det annars skulle vara svårt för näringsidkare, att sälja varorna på nytt när kunden använt sin ångerrätt. Motpolen till detta är dock att dessa undantag till ångerrätten ska användas med återhållsamhet för att säkerställa ett högt konsumentskydd.

Vad jag förstår det som, utgör de valen som kunden gör i samband med att de beställer en sadel från dig, inom vissa, av dig på förhand, bestämda ramar. Dessvärre anses det inte vara präglat av konsumentens individuella val, om konsumenten väljer bland alternativ som du i din verksamhet redan fastställt på förhand, dvs att kunden därmed väljer olika alternativ ur ditt "ordinarie" sortiment. Enbart det faktum att kunden kan välja att anpassa sin sadel efter färger och storlekar som du har i ditt sortiment, kommer därför inte kunna anses omfattas av detta undantag. ARN har i ett ärende, angående ett par ridstövlar funnit att det inte utgjorde en specialtillverkad produkt. Konsumenten kunde i samband med beställningen göra ett antal val hur ridstövlarna skulle utformas, t.ex. med eller utan dragkedja. Dessa val låg inom ramen för vad som kunde benämnas som "standardval" som kunde göras vid beställningen och kunden hade därför ångerrätt.

När det gäller att sadeln tillverkas av en sadelmakare och att den sedan provas på hästen, kan jag inte med säkerhet enbart utifrån de förutsättningarna du anger, se hur det skulle bedömas. Är det så att sadeln tillverkas efter särskilt angivna mått eller liknande skulle det kunna ses som en specialtillverkad produkt då den därmed får en personlig prägel, med tillhörande faktum att det är svårt för dig att sedan sälja vidare sadeln. Samtidigt som jag vill betona att det inte är säkert att utfallet skulle bli så då konsumentskyddet till synes är väldigt starkt varför undantagsreglerna ska tillämpas sparsamt.

Sammanfattningsvis är det svårt att se exakt hur din produkt skulle bedömas enbart utifrån de förutsättningar du anger. Det skulle möjligtvis kunna ses som en produkt med personlig prägel; men det beror som sagt på "hur specialtillverkad" sadeln blivit genom sadelmakeriet och utprovningen.

Jag hoppas att det gav en liten vägledning för hur du kan tänka. Om du skulle vilja att en jurist kollar mer på hur din produkt skulle bedömas, rekommenderar jag att du bokar tid med en av våra jurister på https://lawline.se/boka .

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare