Hur fungerar beskattning för svensk medborgare med inkomst från utlandet?

Hur fungerar beskattning för en utlands svensk som flyttar hem igen. Inkomst från USA. Bor i Sverige . Vart betalar jag skatt?

Kan jag äga fastighet i båda länder och ha inkomst utan att dubbelbeskattas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du kommer att vara bosatt i Sverige och har svenskt medborgarskap är du sannolikt obegränsat skattskyldig enligt 3 kap. 3 § Inkomstskattelagen (IL). Detta innebär att du är skyldig att betala skatt i Sverige för alla dina inkomster, både de som kommer från Sverige men också de som kommer från utlandet, se 3 kap. 8 § IL.

I huvudsak kommer du alltså att beskattas i Sverige. Det kan dock uppstå en situation där du behöver betala skatt i USA. För att undvika dubbelbeskattning har det ingåtts ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och USA som reglerar ländernas beskattningsrätt i förhållande till varandra (du hittar avtalet här). Skulle det ändå uppkomma en situation av dubbelbeskattning, har den svenska lagstiftaren möjliggjort rätt till avdrag på den utländska skatten. Dessa regler träder i kraft förutsatt att det inte finns mer fördelaktiga regler i beskattningsavtalet. Som obegränsat skattskyldig i Sverige har du enligt 2 kap. 1 § Lag om avräkning av utländsk skatt rätt till avräkning på intäkt som du beskattas för i utländsk stat. Om du t. ex. betalat skatt för din fastighet i USA kan du enligt 1 kap. 3 § begära avdrag i din svenska deklaration. Tanken är att du ska kunna äga fastigheter och har inkomst från båda länder utan att bli föremål för dubbel beskattning.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare