Hur fungerar efterarvsrätt?

Min pappa avled 2010. Efterlevande bestod då av mamma (endast förlovad) med pappa och min halvbror (samma mamma). Detta innebar vid bouppteckningen att jag stod som ensam arvinge till pappas tillgångar. Jag godkände då att mamma fick ta över pappas tillgångar, så som pengar/aktier/fonder och hus.

Hur blir det den dagen min mor går bort? Ärver jag de tillgångar som enligt bouppteckning efter pappa var hans och att jag delar lika på mammas del med min halvbror? Eller ska allt delas lika den dagen eftersom att vi båda är barn till mamma?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Om dina föräldrar hade varit gifta skulle din pappas kvarlåtenskap tillfalla din mamma (3 kap. 1§ ÄB). Eftersom de enbart var förlovade var de inte makar i juridisk mening (1 kap. 1 § ÄktB). Däremot eftersom du låtit din mamma ärva din pappa kommer arvet i praktiken behandlas som om de hade varit gifta. Det innebär att du, vid din mammas bortgång, kommer att få en så kallad efterarvsrätt (3 kap. 2 § ÄB).

Du har efterarvsrätt till din pappas kvarlåtenskap

Barn har alltid rätt att begära ut sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). En laglott är den summa av arvet som en bröstarvinge (barn till arvlåtaren) är berättigad. När din mamma ärvde kvarlåtenskapen från din pappa gjorde hon det med fri förfoganderätt av din laglott. Fri förfoganderätt innebär att hon kan råda över tillgångarna men får exempelvis inte testamentera bort dem.

Efterarv

Efterarvet innebär att du kommer att ärva dels den procentuella del av arvet som din pappas arv utgör av din mammas tillgångar vid hennes bortgång. Resterande tillgångar kommer du och din halvbror att dela på (2 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare