Hur fungerar OB-ersättning?

Hej,

När skall man få sin OB-ersättning utbetald? Samma månad som man jobbat eller månaden efter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

OB-ersättning är den ersättning som arbetsgivare betalar när en arbetstagare arbetar obekväma tider. Denna ersättning är däremot inte lagreglerad rättighet utan regleras ofta i kollektivavtal mellan arbetsgivaren och fackföreningen. Ersättningens storlek och när den ska utgå styrs av kollektivavtalen mellan arbetsgivaren och fackförbunden. Om en arbetsgivare inte är bundet av något kollektivavtal kan arbetstagaren och arbetsgivaren förhandla om när och hur mycket som ska betalas ut i Ob-ersättning.

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga mer än vad jag redan gjort då jag inte vet om det finns ett kollektivavtal eller inte, och vad det eventuellt stadgar. Jag hoppas att detta hjälpte dig ändå, annars är du välkommen att ställa en till fråga!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare