Hur fungerar skulder för gifta särbos?

Hejsan!

Har 2 frågor....

1. Kan man vara gift o särbos?

2. Om man kan det, hur räknas inkomsten ifall den ena parten har skulder hos KFM?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din första fråga kan framhållas att det inte finns någon lag som tvingar gifta par att bo ihop. Med andra ord är det fullt möjligt att vara gift och särbo. Ett äktenskap upphör inte att existera av denne anledning, utan det råder valfrihet mellan makarna att välja hur de vill göra med sin bosituation.

Vad gäller din andra fråga ska det till en början erinras om att skulder är personliga. Enligt 1 kap. 3§ Äktenskapsbalken, råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Skulder skrivs således ej över på den andre maken till följd av äktenskap. Däremot finns vissa presumtionsregler som kan påverka makarnas ekonomi. En sådan presumtionsregel är att egendom som befinner sig i den skuldsattes besittning (gäldenären) anses tillhöra denne om det inte görs sannolikt att egendomen samägs med den andra maken eller helt tillhör den andre maken, 4 kap. 19§ Utsökningsbalken. Det är den andre maken som har bevisbördan, dvs som ska stärka bevis att egendomen är samägd eller dennes själv. Som sagt är detta en presumtionsregel som gäller makar som sammanbor, varför detta inte bör utgöra något större problem om ni är särbor.

Skulle du vilja flytta ihop med din make eller önskar du generellt undvika komplikationer, rekommenderar jag dig att upprätta ett äktenskapsförord. Där kan ni tydligt ange vad som ska utgöra enskild egendom osv, men återigen återstår som sagt huvudregeln- att varje make svarar för sina skulder.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare