FrågaPROCESSRÄTTVite13/10/2020

Hur fungerar vite?

Hej! Hur fungerar det här med vite? Vi har fått ett vite från byggnadsnämnden på en mur som de inte tyckte passade in, den var ful sa de och den var lite för hög ändå var den godkänd på första ritningen som vi skickade in, vi plockade mer den och har fått byggnadslov men ändå, kräver de ett vite på 70000 kr?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur fungerar vite?
Vite är ett verkställighetsmedel som kan användas som ett slags påtryckningsmedel för att få någon att följa ett föreläggande eller ett förbud (11 kap. 1 § sjätte punkten plan- och bygglagen). Det vite du fått på 70 000 kr är ett belopp som ska betalas om ni inte följer föreläggandet eller förbudet. Om ni inom den tid som utsatts tagit ned muren så ska inte vitet dömas ut eftersom ett vite inte är ett straff utan endast ett påtryckningsmedel.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare