FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/09/2021

Hur gammal måste man vara för att vara styrelsesuppleant i ett aktiebolag?

Hej, hur gammal måste man vara för att sitta som suppleant i ett AB? Jag behöver en suppleant till mitt AB och har tänkt på min dotter som är 17 år, funkar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du har ett aktiebolag och funderar på om din dotter, som är 17 år, kan vara styrelsesuppleant i detta bolag.

Aktiebolagslagens (ABL) bestämmelser om kraven på styrelseledamöter tillämpas även vad gäller suppleanter (8 kap. 3 § andra stycket ABL). Någon som är underårig, dvs. under 18 år, får inte vara varken styrelseledamot eller styrelsesuppleant (8 kap. 11 § ABL).

Din dotter kan alltså tyvärr inte vara styrelsesuppleant i ditt AB.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare