FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/11/2020

Hur går det till om en förälder vill ha delad vårdnad från automatisk ensam vårdnad?

Hej! Jag är gravid men ogift/ej sambo. Som jag har förstått innebär det att jag automatiskt kommer få ensam vårdnad om barnet. Vad händer om jag vill ha det så, men pappan vill att vi ska ha delad vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Föräldrabalken (FB) 6 kap finns regler kring vårdnad, boende och umgänge. Precis som du säger så blir en kvinna som föder barn ogift/ej sambo ensam vårdnadshavare i enlighet med FB 6 kap. 3 §.

Du kommer alltså automatiskt att bli barnets vårdnadshavare och ha ensam vårdnad om barnet. Det finns dock en möjlighet för fadern att försöka få till gemensam vårdnad genom att ta frågan till domstol i enlighet med 6 kap § 5 FB. Det är då domstolen som kommer ta ställning kring vad för typ av vårdnad som är bäst för barnet. Bedömningen kretsar mycket kring barnets trygghet, att det ska skyddas från att fara illa och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline om fler funderingar skulle uppstå!

Vänligen,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare