FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/02/2021

Hur går det till vid andelsöverlåtelse av fastighet?

Jag äger idag 50 % av en obebyggd fastighet och min exfru sedan drygt 10 år, äger den andra halvan. Vi har nu kommit överens om att hon ska sälja sin halva till till mig, så att fastigheten blir min till 100 %. Hur gör vi detta på enklaste vis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Överlåtelse av fastighet regleras i 4 kap jordabalken (JB).

Vid överlåtelse av en fastighetsandel genom köp tillkommer formkrav. För att köpet skall vara giltig krävs att det dokumenteras ett köpebrev som bevis för överlåtelsen. Köpehandlingen måste innehålla uppgifter kring vad köpet innefattar, dvs din exfrus andel i fastigheten och vilken fastighet det gäller. Köpehandlingen måste dessutom upprättas skriftligt samt undertecknas av både köparen och säljaren, se 4 kap 1 § JB.

Köpebrevet kan även innehålla diverse villkor om ni har kommit överens om sådana. Köpet kan dock inte göras beroende av villkor under längre tid än två år, se 4 kap 4-6 § JB.

När du har köpt eller på annat sätt förvärvats en fastighet ska den nya ägaren ansöka om lagfart hos lantmäteriet för att registrera sig som ägare. Det ska göras inom tre månader efter förvärvet, se 20 kap. 1 § och 2 § JB. För att en ansökan ska vara giltig behöver säljarens namnteckning vara bevittnad av två personer, JB 20 kap. 7 §.

Om fastigheten är belånad och betalningsansvaret skall övertas krävs godkännande från banken. Observera att även expeditionsavgift och stämpelskatt(se stämpelskattelagen), kan tillkomma.

Sammanfattningsvis är det fullt möjligt för din exfru att sälja sin del i fastigheten. De formella kraven är få men viktiga och notera att vissa kostnader kan tillkomma, speciellt om ett lån skall övertas. Tänk på att vara noga med att köpehandlingen och eventuella överenskommelser eller avtal blir korrekt och tydligt utformade för att förebygga oklarheter.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor

Vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare