FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/03/2021

Hur går jag tillväga för att ändra min dotters efternamn?

Min dotters pappa gick bort för 3 år sedan. Nu vill hon lägga till mitt och min nya mans efternamn. Hur väcker jag talan om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ordna så att din dotter får ett till efternamn varav lagen om personnamn reglerar denna typ av frågor. Det framgår dock inte om din dotter är över 18 år eller inte och jag kommer därför gå igenom för vad som gäller i båda fallen. Det framgår inte heller om du har ensam vårdnad för din dotter men eftersom inget annat framgår kommer jag utgå från detta.

Om din dotter är under 18 år

För att få byta efternamn måste personen i fråga först och främst ha rätt att byta till namnet. Enligt lagen får en person byta sitt efternamn till ett dubbelt efternamn som du som förälder bär eller har burit. Som utgångspunkt får dock inte din dotter byta till ett efternamn som du har burit men inte längre bär, som du har fått genom äktenskap (2 § och 9 § lag om personnamn).

Om din dotter är under 18 år, ska ansökan om ändring av efternamn göras av barnets vårdnadshavare. Om barnet har fyllt 12 år, måste även barnet som utgångspunkt samtycka till namnbytet (3 och 46 § lag om personnamn).

Ansökan kan göras på Skatteverkets hemsida och enligt Skatteverket kan en sådan ansökan ta cirka 14 veckor (se 3 § lag om personnamn).

Om din dotter är över 18 år

Om ditt barn är 18 år eller äldre kan din dotter själv välja att byta till ditt efternamn som du nu bär (9 § tredje punkten lag om personnamn).

Detta kan göras genom ansökan hos Skatteverket. Enligt Skatteverkets hemsida tar även en sådan här ansökan cirka 14 veckor (se 3 § lag om personnamn).

Sammanfattning

Om du är ensam vårdnadshavare måste du inte väcka någon talan i domstol för att ändra din dotters efternamn. Om din dotter är under 18 år kan du göra ansökan till Skatteverket. Om din dotter är över 12 år ska dock ditt barn samtycka till namnbytet. Om din dotter är över 18 år kan hon själv ansöka om namnbyte till Skatteverket.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare