Hur går man tillväga för att få tillbaka egendom som man har rätt till?

Hej

Vad skall jag göra om mitt syskon "vägrar " att dela upp smycken som vi fått ärva efter våra föräldrars bortgång ?

Det har nu gått 1 1/2 år sedan vår mamma gick bort och min bror "vägrar" förhalar eller har inte tid för att träffas för att dela upp smycken och klockor som vi fått ärva.

Jag har under lång tid försökt att få till ett möte för att dela upp dessa saker utan framgång. Jag har dessutom kontaktat både polis samt en bodelningsman för att få hjälp med detta men utan framgång.

Kan ni hjälpa mej med vad jag skall göra för att få till stånd ett möte så att detta problem kan lösas på bästa sätt.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Handräckning

Om man vill ha hjälp med att få tillbaka egendom som man anser att man har rätt till så kan man vända sig till Kronofogden. Där kan du ansöka om så kallad handräckning, antingen vanlig eller särskild. Genom handräckning kan Kronofogden hjälpa dig att få tillbaka den egendom som du anser dig ha rätt till. I vissa fall, till exempel i ditt fall, kan man välja mellan vanlig och särskild handräckning. Du kan läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka om handräckning och vad det kostar på Kronofogdens hemsida som du hittar här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare