Hur går man tillväga för att väcka en dröjsmålstalan enligt 12 § förvaltningslagen?

Hej

Jag undrar om migrationsverket får vänta hur länge de vill med att ta hand om någons ärende?

MIn fru har väntat 13 månader sen vi skickade in ansökan om förlägning av uppehålstillstånd. innan fick hon 2års kort så totalt har hon varit i sverige lite mer än 3år nu. enligt hemsidan ska det ta 2-6 månader för beslut.

för en månad sen skickade vi in "begäran om att avgöra beslut" då sa det att de behöver prata med mig och min fru och därför kan de inte avgöra det nu.

De har inte begrt oss att gå ditt än. då undrar man hur lång tid ska det här ta egentligen? engligt kundtjänst den avdelningen som ärendet ligger hos har en väntetid på 2år???? hur är det här lagligt? låsa in folk i två år, sen så har de makten att säga nej vi tror inte på er, hejdå gå hem du har slösat bort 5år av ditt liv (sen början av ansökan, givet att det ska vänta två år). nu får du börja om dit liv.

Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din fru har begärt att Migrationsverket ska avgöra ärendet. Detta regleras i 12 § förvaltningslagen. Enligt paragrafen ska myndigheten, inom fyra veckor från att de fick in begäran, antingen avgöra ärendet eller avslå begäran i ett särskilt beslut.

Ett beslut från Migrationsverket om att avslå begäran kan överklagas till migrationsdomstolen. Domstolen kan då slå fast att handläggningen har försenats och bestämma att Migrationsverket ska avgöra ärendet så fort som möjligt (49 § förvaltningslagen).

Sammanfattning

Ni har gjort rätt i att begära Migrationsverket ska avgöra ärendet. Migrationsverkets enda valmöjlighet är att avgöra ert ärende eller att avslå er begäran i ett särskilt beslut. Migrationsverket kan alltså inte bara muntligen meddela er om att de inte är färdiga eftersom de behöver tala med dig och din fru. Om ni inte har fått ett särskilt skriftligt avslagsbeslut, bör ni begära det från Migrationsverket i enlighet med 12 § förvaltningslagen. Sedan kan ni överklaga detta beslut genom att vända er till migrationsdomstolen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare