Hur går man tillväga om man blivit utsatt för våldtäkt?

Hej!

När jag var 10 år blev våldtagen i fyra års tid av en kusin, som var tre år äldre än vad jag är. Jag har 15 åkommor och försökt begå självmord. Om jag går ut med hans namn i media. Vad blir straffet då?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som du blivit utsatt för våldtäkt under en längre tidsperiod och undrar vad du kan göra för att komma tillrätta med problemet.

Till en början vill jag verkligen beklaga att detta hänt dig. I en sån här situation råder jag dig starkt att göra en polisanmälan, vilket med högst sannolikhet (om tillräckliga bevis finns) kommer att resultera i rättegång. Denna process är ofta jobbig och känslosam för målsäganden, men viktig för både dig och samhället i stort.

Straffet för gärningsmannen kan hamna mellan två och sex år beroende på omständigheterna i fallet (6 kap. 1 § BrB). Hur utfallet kommer att bli i just din situation jag kan dessvärre inte uttala mig om utan närmare detaljer m.m.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare