Hur går man tillväga om sambo vägrar flytta ut?

Hejsan!

Jag har en fråga angående mitt förhållande, jag och min sambo bor just nu tillsammans i ett hus som jag äger, hon står inte på några lån eller någonting jag äger allting, vi har en dotter och en son på väg, men vårt förhållande har gått i backen och jag vill att vi ska separera, men min sambo vägrar flytta härifrån hur går jag tillväga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i sambolagen (2003:376) för att besvara din fråga.

När ett samboförhållande upphör ska på begäran av ena av parterna en bodelning göras där samboegendomen delas lika mellan er båda (8 § sambolagen). Som samboegendom räknas den gemensamma bostaden och bohaget (3 § sambolagen).

Utgångspunkten är att en bostad anses gemensam egendom om den förvärvats för gemensamt bruk. Så även om du har full äganderätt betyder det inte nödvändigtvis att bostaden inte ingår i en bodelning. Ifall bostaden är förvärvad innan ert förhållande inleddes talar det ofta för att den inte är förskaffad för gemensamt bruk, eller om det gått i arv eller gåva, det är intentionen som ges betydelse. Det framgår inte av din fråga ifall den ska betraktas som en gemensam bostad eller inte. Men ifall den betraktas som gemensam ska den ingå i en bodelning och delas mellan er. I och med att dessa omständigheter inte framgår av frågan utgår jag från att den endast är ägd av dig och inte ska anses vara gemensam egendom och därmed inte ingår i en bodelning.

En viss begränsad rätt finns till den andra sambon att överta en bostad som inte är gemensam egendom, detta sker om den sambon bäst behöver bostaden och det med hänsyn till resterande omständigheter kan anses skäligt (22 § sambolagen).

Ifall sambon vägrar flytta ut kan du begära en bodelning för att klargöra att samboförhållandet upphört, ifall sambon ej går med på detta kan du hos tingsrätten ansöka om bodelningsförättare (26 § sambolagen) efter det kommer samboförhållandet anses ha upphört (2 § sambolagen). Ifall sambon efter detta vägrar att flytta kan du ansöka om avhysning hos kronofogden här.

Rekommendation

Ifall bostaden inte anses vara gemensam kommer den inte att ingå i bodelning och sambon har därmed ingen rätt att bo kvar där. Ifall denne fortfarande vägrar att flytta ut kan du hos Kronofogdemyndigheten ansöka om avhysning

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare