Hur gör jag arv enskilt?

Hej!

Jag undrar om jag måste dela arvet med min make när min mor dör?

Jag vill helst inte det. Vill att de går enskilt till mig och att jag sen tecknar ett separat så mina barn ärver efter mig, när det gäller pengar efter min mor!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk rätt är att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Att egendom är giftorättsgods innebär bland annat att egendomen ingår i bodelning vid en skilsmässa mellan dig och din make. Det är dock möjligt att göra egendom till enskild. I ert fall kan du och din make antingen avtala om det genom att skriva ett äktenskapsförord. I ett äktenskapsförord kan ni gemensamt bestämma att viss eller all egendom inte ska utgöra giftorättsgods. Ett annat alternativ är att din mor i testamente till dig skriver att det du ärver efter henne ska utgöra din enskilda egendom. Egendom som du erhållit genom arv eller testamente är din enskilda om arvsgivaren (din mor) skriver in sådant villkor i testamente. Är egendomen din enskilda ingår den inte i t.ex. en bodelning och du kan fritt testamentera den vidare till dina barn.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare