Hur gör jag för att min avlidne fars tillgångar ska överföras till min mor?

Min far är avliden,bouppteckning gjord och godkänd.Arvingar är jag ensam barn och min mor.Jag är god man till min mor på grund av Alzheimers och demens.Min far hade en del pengar på banken,hur gör jag för att få satt över kvarlåtenskapen på henne?Vad jag vet så får jag inga pengar förrän båda är avlidna.Tacksam för svar. mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din mor och far var gifta med varandra, och du är deras enda barn, är det precis som du skriver din mor som ska ärva allt efter din far (3 kap. 1 § ärvdabalken). När sedan även din mor avlider kommer du få ärva efter båda dina föräldrar (3 kap. 2 § ärvdabalken).

Hur ska du göra för att få din fars tillgångar överförda till din mor?

När bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket ska du skicka en kopia på den till banken där din far har sina tillgångar. Tillsammans med bouppteckningen ska du även skicka med en giltig kopia på din mors ID-handling, och ange vilket konto tillgångarna ska överföras till. Eftersom du är god man för din mor och därför hjälper henne behöver du även skicka med en kopia på förordnandet om godmanskap, till exempel ett beslut från Överförmyndarenheten, samt en kopia på din ID-handling.

Dessa underlag skickar du lämpligast per post. Det kan också vara en bra idé att ta kontakt med den aktuella banken per telefon, för att informera om att du kommer skicka in dessa underlag, samt stämma av om det är någon ytterligare information de behöver. Banken kan ju också svara på hur deras rutin ser ut, till exempel hur lång tid det bör ta att lösa ärendet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare