Hur gör jag för videoabonnemang jag sagt upp men som fortsätter debiteras mig?

Jag har gjort två köp (abonnemang HBOnordic och Cmore) med ett klarnakort. Nu har jag sagt upp dessa men Klarna godkänner inte dessa uppsägningar. (Jag har vidarebefordrat mailen från Cmore och HBO nordic där de beskriver att jag avslutat abonnemanget med datum etc) Klarna behöver vi skärmdumpar på din uppsägning och mejlkontakt med företagen. Vi behöver även en skärmdump på orderbekräftelsen för köpen. Detta är uppgifter som jag inte har eller kan få tillgång till. Dessa frågor ställde jag till Cmore och HBO nordic vilket innebär att jag får betala för detta i tid och evighet. Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att acceptera? Cmore avslutades i maj 2019 och HBO nu i februari

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga, dels utifrån det du skrivit, dels utifrån den e-postkorrespondens vi haft, har du haft två abonnemang (HBO Nordic och C-More). Du har sagt upp båda abonnemangen men Klarna godkänner inte uppsägningen då företaget informerat dig om att du behöver sända dem skärmdumpar på din uppsägning och mejlkontakt med företagen. C-More avslutades i maj 2019 och HBO nu i februari.

I ditt fall har du ingått ett avtal med leverantörerna av videotjänster (C-More och HBO Nordic). Det är nämnda leverantörer som debiterar dig en månadskostnad under tiden du är kund. När du har sagt upp ditt abonnemang är du inte längre betalningsskyldig för tjänsten. Om du ingått abonnemanget med en bindningstid är du betalningsskyldig tills denne löpt ut, även om du sagt upp abonnemanget tidigare. En bindningstid innebär ett åtagande att betala för tjänsten under viss avtalad tid. Klarnas roll är endast att ta betalt av dig, på begäran av C-More och HBO Nordic. Klarna är en betaltjänst som många företag använder sig av för att själva slippa sköta kortbetalning, kreditprövning, betalningspåminnelser och inkasso.

För att du inte ska vara betalningsskyldig ska du säga upp ditt abonnemang med den du ingått avtal med (C-More och HBO Nordic). Du har inte ett avtal om abonnemang med Klarna. Om det fortsatt sker debitering av dig från Klarna är det för att Klarna får en uppmaning från C-More eller HBO att fortsätta debitera.

Min rekommendation är därför att du kontaktar C-More och HBO Nordic om det fortsatt sker debiteringar. Klarna är en "mellanhand" som sköter betaltjänsten för företagen, Klarna är inte din avtalspart för abonnemangen. Om abonnemangen är avslutade såsom du beskriver (C-More maj 2019 och HBO februari 2020) bör du kontakta företagen och ifrågasätta varför de fortsatt debiterar dig genom Klarna trots att abonnemanget inte längre är aktivt. Enligt den e-postkorrespondens du delgett mig upphörde ditt abonnemang med C-More den 8 maj 2019. Om det trots uppsägning och trots avsaknad av bindningstid har skett debiteringar har C-More debiterat dig för en tjänst du inte erhållit. Du bör därför kontakta såväl C-More som HBO Nordic och ifrågasätta varför det fortfarande sker debitering för tjänster som du sagt upp. Klarna sköter som sagt endast betalningen på uppdrag av företagen.

Tyvärr kan jag utifrån den information du delgett mig inte ge ett klarare svar. Som jag redogjort för ovan är det C-More och HBO Nordic som är dina avtalsparter och det är de du ska kontakta i första hand. Om något är oklart eller du behöver vidare hjälp av en av våra jurister nås jag för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare