Hur gör jag om jag är sommarvikarie men inte vill arbeta mer?

Jag är en sommarvikarie som vill säga upp sig . Haft 2 veckors jobb nu och vet inte om jag måste jobba en månad till för att jag orkar inte med jobbet. Jag har en månads uppsägningstid. Känns att jag inte vill jobba med sånt att det är inte min grej. Jag orkar absolut inte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kan verkligen förstå hur du känner men jag ska göra mitt bästa för att förklara vad som gäller enligt gällande lagstiftning.

Det framgår att du har ett vikariat vilket är en tidsbegränsad anställning som utgångspunkt inte kan sägas upp i förtid. Du anger även att du har en månads uppsägningstid vilket jag antar framgår av ditt anställningsavtal eller kollektivavtal vilket i sådant fall är gällande (5 § lag om anställningsskydd).

Om du inte arbetar under uppsägningstiden kan du riskera att bli skadeståndsskyldig (38 § lag om anställningsskydd).

Det finns möjlighet en liten möjlighet att avsluta sin anställning med omedelbar verkan. Detta kräver dock att arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren, exempelvis inte betalat ut lön man har rätt till. Det är alltså bara vid allvarligare brott mot anställningsavtalet från din arbetsgivare sida som du har rätt att frånträda anställningen omedelbart (4 § tredje stycket lag om anställningsskydd).

Min rekommendation är att du tar kontakt med din arbetsgivare för att försöka komma överens om att frånträda anställningsavtalet tidigare än en månad. Generellt borde inte en arbetsgivare vilja ha någon anställd som inte är intresserad av jobbet. Jag rekommenderar dock inte att du vägrar att arbeta under uppsägningstiden eftersom du då kan riskera att behöva betala skadestånd.

Jag hoppas det löser sig för dig! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare