Hur gör man ändringar i testamente?

Hur gör man ändring i testamentet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill göra en ändring i ditt testamente genom att återkalla eller tillägga något krävs att ändringen följer samma krav som för testamentets upprättande. Det krävs alltså att ändringen är skriftlig och den ska undertecknas av testatorn samt av två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 6 § och 10 kap. 1 § ÄB). Det är således inte tillräckligt att endast på egen hand skriva till något i testamentet, utan tillägget måste vara bevittnat för att vara giltigt.

Det är också möjligt att återkalla det förra testamentet och upprätta ett nytt testamente med de nya förutsättningarna.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor går det bra att ställa en till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare