FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2019

Hur gör man egendom till enskild?

Min dotter köpte en bostadsrätt, efter ett tag gifte hon sig. Maken som är arbetslös står inte för lägenheten, inte på lånet, min dotter betalar allt. I ett testamente har hon skrivit att bostadsrätten är enskild egendom. De har inga egna barn, men maken har två barn i ett tidigare äktenskap. Vad händer om maken dör?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Genom testamente kan den som har fyllt 18 år förordna om sin kvarlåtenskap (9 kap. 1§ Ärvdabalken). Du anger i frågan att din dotter har skrivit i sitt testamente att bostadsrätten är enskild egendom, dock är ett testamente ett dokument som en person skriver för att reglera hur kvarlåtenskapen ska fördelas efter sin död och det skulle inte ha någon verkan vid makens död.

Om din dotter vill att bostadsrätten ska utgöra enskild egendom ska hon och maken istället skriva ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord kan skrivas efter att äktenskapet har ingåtts (7 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Dock har maken ingen skyldighet att skriva på ett äktenskapsförord, utan precis som de allra flesta avtal gäller att man har en frihet att välja om man vill ingå avtalet.

Om din dotter och hennes make kommer överens om att ingå ett äktenskapsförord där det framgår att bostadsrätten är enskild egendom, kommer inte den att tas upp vid en eventuell bodelning vid äktenskapsskillnad på grund av ena makens död. Detta innebär att makens särkullbarn (barn som inte är gemensamma barn) inte kommer att ärva någon del av bostadsrätten.

Med vänliga hälsningar,

Megi XukthiRådgivare