FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/02/2021

Hur gör man en ansökan om adoption?

Min man vill adoptera mina 3 vuxna flickor. Måste han skriva 3 ansökningar alltså en ansökan per flicka eller kan han ansöka för alla 3 namnen på samma ansökan? Flickorna önskar också bli adopterade av honom. Deras biologiska far är avliden. Tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoption regleras i föräldrabalken (FB).

Utifrån era omständigheter handlar det om adoption av personer som är myndiga, (4 kap. 4 § FB). Där framgår att adoption enbart får ske i det fall det föreligger särskild anledning för adoptionen. En särskild anledning som nämns är ifall sökande har uppfostrat den som sökande vill adoptera, (4 kap. 4 § 2 st. FB). Det bör nämnas att adoptionen inte får ske för ekonomiska skäl, exempelvis om det från någon sida har getts eller utlovats ersättning, då det finns ett förbud mot sådana adoptioner, (4 kap. 10 § FB).

Ansökan om adoption ska göras av den som vill adoptera, (4 kap. 11 § föräldrabalken). Ansökan görs dock till den tingsrätt där den som sökanden vill adoptera har sin hemvist/är folkbokförd, (4 kap. 12 § föräldrabalken). En ansökan per dotter som ska adopteras får därför göras och skickas till respektive tingsrätt.

Sveriges domstolar finns all information som ni behöver ha med i er ansökan. Det ska tydligt framgå att det avser adoption av en myndig person (vuxenadoption). Även namn och personnummer ska uppges för alla inblandade parterna. Det ska framgå att den som ska bli adopterad faktiskt vill bli det, samt undertecknas av sökande och personerna som vill bli adopterade. En motivering till varför adoptionerna sker ska också framgå. Att deras biologiska far är avliden är en fråga som tingsrätten får ta ställning till. Slutligen rekommenderas det att man bifogar personbevis, vilket ni kan beställa hos Skatteverket.

Rättsverkningen av adoptionen är att den som blir adopterad får samma juridiska rättigheter som ett biologiskt barn, (4 kap. 21 § FB).

Hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig för er!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare