Hur gör man för att få sin make att betala tillbaka pengar?

Jag hade lånat pengar av min make i omgångar som jag betalade av. När han sa att jag fortfarande va skyldig honom 12000 då betalade jag det med ett arv jag fått, men tyckte att det va märkligt.. Nu har jag kollat och jag har betalt honom 13000 förmycket och han vägrar att betala tillbaka dom.. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även mellan makar finns en övergripande regel om att man svara för sina egna tillgångar och skulder. Eftersom ni två har haft ett försträckningsavtal där det senare uppkommit felaktig pengaöverföring får man anse att du har ett anspråk med berättigande att återfå det du felaktigt betalat.

Denna problematik ska egentligen inte lösas på annat sätt än vad som annars hade förekommit i en betalningstvist mellan två parter som inte är makar. Däremot är det inte överraskande om det faktum att ni är makar gör att det blir moraliskt svårare att ta till rättsliga åtgärder.

Dina möjligheter att återfå pengarna:

Lättast vore ju om du kunde återfå pengarna genom en överenskommelse er emellan. Då din make vägrar återge pengarna skulle du istället kunna vända dig till kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning)

Om din make bestrider din ansökan kan du begära att kronofogden lämnar målet till tingsrätten för prövning. Alternativet är att du ansöker om stämning direkt till tingsrätten och därmed struntar i att först gå via kronofogden.

Alltså finns det flertalet juridiska tillvägagångssätt, som å ena sidan tyvärr är ganska ingripande och måhända aggressiva att ta till mot sin make men som å andra sidan kan vara nödvändiga för att du ska återfå dina pengar.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma med dessa
Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare