Hur gör man för att gåvor inte ska räknas som förskott på arv?

Hej!

Om man under sin livstid vill ge bort ett flertal gåvor (pengar) vid olika tidpunkter till ett barn, som inte ska räknas som förskott på arv. Måste man skriva ett dokument för varje enskild gåva eller kan man skriva ett generellt papper som säger att samtliga gåvor som jag gett under min livstid och kommande gåvor som jag ger ska räknas som en gåva och inte förskott på arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om förskott på arv finns i ärvdabalken 6 kap.

Om barnet som du vill ge gåvorna till är ditt eget barn säger huvudregeln att gåvorna ska räknas som förskott på arv. Detta gäller dock inte om du t.ex. sagt eller skrivit att gåvan inte ska räknas som ett förskott eller om det kan sägas framgå av omständigheterna att gåvan inte var menad att räknas som ett förskott (se 1 §). Det ställs alltså inte så höga krav för att huvudregeln inte ska gälla. Detta betyder att du inte måste skriva något dokument för varje enskild gåva eller liknande.

I praktiken skulle du kunna skriva i t.ex. ett testamente att alla gåvor som du gett under din livstid till barnet X inte ska räknas som förskott på arv. Det är dock inte nödvändigt att upprätta ett testamente för detta, men om du har planerat att göra det skulle det gå bra att skriva in din vilja där. Du skulle också kunna föreskriva om detta i ett särskilt dokument och då även att gåvor som du kommer att ge barnet i framtiden inte ska räknas som förskott.

För att undvika oklarheter vid arvsskiftet skulle jag dock rekommendera att du skriver ett gåvobrev för varje gåva där det framgår att gåvan inte ska räknas som ett förskott på arv eller att du i ett testamente skriver in att ingen av gåvorna som du gett barnet under din livstid ska räknas som förskott på arv. Du kan välja det sätt som du tror blir tydligast för dina arvingar.

Huvudregeln att gåvor ska räknas som förskott på arv gäller över huvud taget inte om barnet inte är ditt eget. I så fall gäller tvärt om att en gåva bara ska räknas som förskott på arv om du angett att den ska göra det (se 1 § andra meningen). Detsamma gäller för gåvor till dina barnbarn om barnets föräldrar (alltså den förälder som är ditt barn) fortfarande lever. Om barnbarnens föräldrar däremot inte lever gäller huvudregeln att gåvan ska räknas som förskott så länge som du inte angett något annat.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare