FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev08/08/2019

Hur gör man när en person är skyldig en pengar och inte betalar?

Kan man stämma en person som är skyldig en pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga regleras främst i lag om betalningsföreläggande och handräckning.

Ansök om betalningsföreläggande

När någon är skyldig en pengar som man inte får tillbaka börjar man med att ansöka om betalningsföreläggande. Det finns två krav för att få ansöka om betalningsföreläggande (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning):

Skulden ska avse pengar.Skulden ska vara förfallen till betalning.

Kronofogdemyndigheten kommer då att försöka driva in pengarna från personen. Om personen motsätter sig skulden kan man i sista hand ansöka om stämning vid tingsrätten, men har du bevis för att skulden finns brukar det inte behöva gå så långt.

Hoppas detta var till hjälp för dig! Vill du läsa mer om ansökan om betalningsföreläggande rekommenderar jag att du tittar på Kronofogdemyndighetens hemsida, den hittar du här.

Linn LindelöfRådgivare