Hur gör man om part inte lever upp till muntligt avtal?

Hej,

För ett par år sedan överförde jag ca. 100 000 kronor till en kompis i Norge för att han skulle investera dem pengarna i norska fonder. Överenskommelsen skedde över telefon då vi känt varandra sen barndom och han skulle göra det som en väntjänst dvs. utan någon ersättning för det. Dock så har han slutat svara mig och jag har ingen aning vad som har hänt med pengarna.

Finns det något jag kan göra, trots att vi inte har något utförligt kontrakt mellan oss? Ska jag bara skylla mig själv att jag överförde pengarna?

Tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Muntliga överenskommelser är lika bindande som skriftliga, men svårare i bevishänseende. Eftersom du som sagt inte har något skriftlig handling alls på vad ni kommit överens kommer det bli svårt att driva en rättslig process om pengarna med framgång. Det gäller visserligen en större mängs pengar som talar för att det inte skulle gälla en vanlig gåva men samtidigt kommer det som sagt bli svårt att visa på avsikten när pengarna överfördes, speciellt med hänsyn till att det gått några år.

Jag hade gett dig rådet fortsätta försöka få kontakt med din vän, kanske att du kan försöka få kontakt med honom genom någon annan utan att först uppge ärende bara för att se om han medvetet väljer att inte svara dig. Du kan ju se din överföringshistorik på din bank, så du har hu bevis i förhållande till honom att pengar har överförts och han vet ju vilken överenskommelse du pratar om även om han förnekar det. Men jag har som sagt svårt att se dig få framgång i rättslig process, utan det är genom att på något sätt få kontakt med din barndomsvän igen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare