Hur gör man samboavtal när parterna har gemensamma privatlån?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Syftet med ett samboavtal är att se till att en bodelning kommer bli så smidig och rättvis som möjligt om ett samboförhållande skulle ta slut. Det är samboegendomen som ska ingå i bodelningen om förhållandet upphör. Samboegendomen är den gemensamma bostaden och bohaget, förutsatt att det är förvärvat för gemensamt bruk, se Sambolagen 3 §. Det faktum att ni har gemensamma privata lån är inte direkt rättsligt relevant för ett samboavtal. Det som sambor ska göra när ett samboavtal ska upprättas är att se till att dela upp samboegendomen på ett sätt som känns rättvist och smidigt just för det paret. I detta fall kan det vara smart att beakta hur lånen är fördelade inom förhållandet för att kunna åstadkomma ett så bra avtal som möjligt. Vad som är bäst för ett par kan inte jag bestämma.

Ett samboavtal måste vara skriftligt och undertecknat av båda parter, se Sambolagen 9 §. Detta kan ni alltså göra hemma på ett vanligt papper. Vill ni ha hjälp med utformning så kan ni använda er av Lawlines egen samboavtalsmall som ni hittar under "avtal" på hemsidan.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare